Online „šmejdi“ môžu zavolať aj vám

Autor: Peter Kováč | 15.9.2013 o 13:39 | (upravené 15.9.2013 o 13:50) Karma článku: 15,21 | Prečítané:  45851x

Po filme Šmejdi, prebehlo médiami mnoho správ o „predajcoch“, ktorí manipulujú s našimi starými rodičmi. Napriek tomu však tieto hyeny prosperujú ďalej. Nachádzajú stále nové a originálne spôsoby, ako oklamať obete. Myslíte si, že vám sa to stať nemôže?

Okrem už známych obchodníkov predávajúcich hrnce, deky a mixéry, sa našimi končinami potulujú aj rafinovanejší špekulanti. Fungujú tak, že si vymyslia názov, ktorý pripomína niečo oficiálne. Napríklad taký obchodný register či živnostenský register, len to nazvú register obchodu a živností. Ten potom registrujú ako internetovú doménu a zrazu všetko vyzerá dôveryhodne. Od predajcov zázračných hrncov sa však veľmi nelíšia. Predávajú pohár vody za cenu diamantu, len to spravia online.

Prednedávnom mi moji spolužiaci z medicíny a kolegovia vraveli, že im volal niekto z registra. Zdalo sa mi to čudné, ale nevenoval som tomu veľkú pozornosť. Keď mi to však povedala moja mama (tiež lekárka),  bolo to niečo úplne iné. Mamy proste patria do inej kategórie. Hovorila mi, že jej volali do ambulancie z akého si registra a chceli od nej údaje o ambulancii, sestričke a tak. Absolútne sa mi to nepáčilo.

Môj dojem bol správny. Po pár dňoch jej na e-mail došla proforma faktúra na 264 Eur (s DPH). Z tej sme sa dozvedeli, že spoločnosť Choice One s.r.o. si túto šialenú sumu účtuje na základe maminej objednávky na portáli narodnyzdravotnyregister.sk, a to na dobu neurčitú. Za čo?!.

To, že existujú národné zdravotné registre, samozrejme viem. Viem však aj, čo robia. Sú vytvorené na základe zákona (č. 576/2004 Z.z.), spravuje ich Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) a zhromažďujú údaje o závažných, hromadne sa vyskytujúcich ochoreniach. Každý lekár je povinný poskytovať im hlásenia a štatistiky o chorobách a tiež pre NCZI vypĺňajú na internete informácie o ambulanciách, lekároch či zdravotných sestrách. Dotazníky sú spravené tak šikovne, že občas treba do nich napísať kravinu, aby systém dovolil jeho odoslanie. Keď teda lekárom z NCZI volajú, je to preto, že dotazník treba vyplniť znova.

Milý ženský hlások, ktorý sa ozval mojej mame, spomínal akýsi národný zdravotný register. Viem, že presne takto oslovovali aj iných mojich známych. Hnus. Akýkoľvek priemerne zaneprázdnený človek ľahko prehliadne rozdiel „register" a „registre" a vďaka tomu získa oprávnený dojem, že mu volá Národné centrum zdravotníckych informácií, a že je teda zo zákona poskytnúť požadované informácie. Potom do neho tí šmejdi niečo neustále hustia a neviem, či by sa lekár vôbec dozvedel, že informácie nie je povinný poskytnúť, keby mu napadlo spýtať sa.

Metóda týchto podnikateľov je naozaj prepracovaná. Posúďte sami:

Audio (cca 1 minúta)

Z toho neustáleho podsúvania odpovede a reakcie lekárky „no tak áno súhlasím, a čo mám robiť", mi je fakt zle. Nechápem, ako je pani v nahrávke schopná sa ráno dívať do zrkadla.

Zmluvu možno uzavrieť aj ústne, avšak i tam platia určité pravidlá. Napríklad by mal byť človek oboznámený so všeobecnými obchodnými podmienkami. Firma Choice One ostáva verná svojmu názvu, ponúka len jednu voľbu a existenciu všeobecných obchodných podmienok pre istotu veľmi nepropaguje. Ešte by sa náhodou človek dozvedel, že „Zmluva o pridelení webového priestoru je uzatvorená na dobu neobmedzenú s minimálnou platnosťou do 31.1.2017." S minimálnou platnosťou. Uff! Zlým vtipom jej aj zmluvná pokuta „vo výške 0,5% denne z dlžnej sumy za každý deň omeškania". Ale toto pri ich nátlakovo vedenom telefonáte nespomínajú.

Lekári, čo proforma faktúru na 264 Eur za túto webovú službu nezaplatia, dostanú veľmi rýchlo upomienku na zaplatenie aj s dvomi hrúbkami.

upomienka_res.jpg

Slovo „upomienka" rozhýbe každého a mnohí asi napíšu i storno objednávky. Po odoslaní môžu očakávať nasledovné:

Dobrý den, paní doktorko,

storno objednávky je možné dle Všeobecných obchodních podmínek. Podmínky najdete na:
http://www.narodnyzdravotnyregister.sk/termsandconditions

V nich jsou pro Vás aktuální tyto body:

6.3. Objednávku je možné stornovať len po uhradení storno poplatku, ktorý činí 70% cenyobjednávky. Odberateľ musí podať dodávateľovi písomnú žiadosť o vystavenie proformafaktúry vo výške storno poplatku so splatnosťou 5 dní. Po uhradení poplatku bude zmluvamedzi dodávateľom a odberateľom stornovaná a služba bude zrušená.

6.4. Ak nebude uhradený storno poplatok v termíne splatnosti, zostáva objednávka platná v plnej výške a žiadosti o storno nebude ďalej dodávateľom vyhovené.

V případě, že budete chtít vystavit proforma fakturu na storno poplatek, kontaktujte nás - odepište prosím na tento e-mail. V opačném případě budeme očekávat uhrazení celé částky a budete mít možnost plného využívání služby

70% ceny objednávky?! Sú normálni?! Ak si dovtedy niekto neprečítal Všeobecné obchodné podmienky, teraz to už asi spraví každý a zistí, že: „Paušálne náklady na telefonické a písomné upomínanie dlžnej čiastky činia 27 €". 27 € za telefonickú upomienku? Anglicky hovoriacim asi hneď napadne: „wtf?"

Ďalšia z vecí, čo zarazí, je čeština v texte e-mailu. I kvôli nej som zapojil do veci uja gúgla a dopracoval som sa k priam neuveriteľným veciam.

Prvým zistením bolo, že sa podobne snažili a snažia obabrať aj lekárov v Čechách (http://www.narodnizdravotniregistr.cz/). Zdá sa, že tam to možno i začalo, keďže podľa údajov v obchodnom registri patrila firma ešte pred časom českej akciovke CHAMR Corporation a.s.

Dozvedel som sa i to, že niekedy vôbec netreba súhlasiť s ich ponukou. Stačí, že zdvihnete telefón. Hovorí o tom český lekár Tomáš Rozsíval: „Jednoho dne někdy před asi 2 měsíci jsem měl telefonát, v němž mi příjemný ženský hlas nabízel inzertní služby s uveřejněním mé ordinace v jakémsi jejich registru na webu. Jako slušně vychovaný člověk jsem nechal paní domluvit a vzápětí jsem jí sdělil, že po telefonu takto nic nesjednávám a pokud mají zájem, nechť mi materiál zašlou na můj mail, já si ho prostuduji a zachovám se podle svého osobního dojmu a případného profitu pro naši ordinaci."

Materiál mu následne došiel poštou. Z neho zistil, že niečo podobné už poskytuje česká Lekárska komora bezplatne a tak list skartoval. Po čase mu však prišla upomienka...

Keď si bližšie pozriete stránku narodnyzdravotnyregister.sk, zistíte, že vľavo hore sú ikonky prezrádzajúce, že podobné telefonáty môžu očakávať účtovníci, autoservisy, stavebníci, školy a vlastne akékoľvek firmy. Netýka sa to teda len lekárov, o ktorých píšem preto, že mám o nich informácie z prvej ruky. Šmejdi môžu kedykoľvek zavolať aj vám.

Každá z týchto stránok má aj svoj český ekvivalent. Veď samotná firma Choice one s.r.o. sa hrdí tým, že „...spolupracuje s českou spoločnosťou WorksPro s.r.o., ktorá podobné projekty prevádzkuje v Českej republike a Nemecku". Čím sa chvália, netuším. Možno spokojnosťou zákazníkov s firmou WorksPro s.r.o., o ktorej píšu aj na stránkach podvodnici.net . Ale čo sa dá čakať od spoločnosti, ktorá podľa svojich slov ponúka „kvylitné online služby" (schválne, kedy to na webe po tomto upozornení opravia).

kvylitne_res.jpg

Myslím si, že využívať podobnosť s oficiálnymi registrami, je riadna špinavosť. A nie je to len môj názor. Obchodný zákonník hovorí, že „Vyvolanie nebezpečenstva zámeny ... je aj konanie podnikateľa, ktoré spočíva v takej voľbe jeho obchodného mena alebo používania takého označenia podniku, ktoré je objektívne spôsobilé vyvolať u adresátov jeho obchodnej dokumentácie nebezpečenstvo zámeny podnikateľa s verejným registrom alebo inou evidenciou vedenou na základe zákona."

Vyvolanie dojmu, že lekár nemá inú možnosť než súhlasiť, ako je počuť na nahrávke, či posielanie upomienky po tom, čo žiadna objednávka neprebehla, ako spomína Tomáš Rozsíval, je obyčajné svinstvo. Svinstvo, ktoré si určite zaslúži ešte prísnejšiu zákonnú úpravu ako je tá súčasná.

I proti takému to svinstvu sa však dá brániť. Ja som začal tým, že som dal podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu. A keďže mám svoju mamu veľmi rád, týmto podnetom som iba začal...

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer má nových podpredsedov, delegáti podporili aj Kaliňáka (minúta po minúte)

Dušan Čaplovič a Pavol Paška končia ako podpredsedovia strany.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?